slide show

För alltid... Del 3

Hej hej. Förlåt att det tog lite längre tid än jag sa men jag blev distraherad av one direction på x-factor... Jag berätade ju för er i ett tidigare inlägg att ni skulle få del 3 av för alltid... idag. Jag lovade och det är i denna stund som jag håller mitt löfte. Jag rekomenderar dock att ni läser de föregående delarna av för alltid innan ni läser den här.
Här kommer länkar till föregående delarna: Del 1  Del 2

Del 3:

Spegeln: Sp

Den gamla mannen/gubben: G

Aleah: A

Jessie: J

Spot: S

Felipe: F

Kursiverade ord/meningar är tankar, om det står tex.’’ A: Vad ska man hitta på idag då?’’ så är det Aleah som tänker det.

Hos Aleah och Spot:

Aleah och Spot sprang för livet. Gubben kunde inte vara så snabb men man ska alltid ta det säkra före det osäkra. Följde han efter dom? Var han kvar i huset? Hade han ringt polisen? Dom var tvungna att hitta ett gömställe.

S: Tror du att vi har ett långt försprång nu?
A: Jag vet inte, vi springer en liten stund till.
S: Men jag är trött, jag orkar inte mer.
A: Spot, vi måste!
S: Bara en liten bit till.

Aleah och Spot sprang en ganska lång bit till. Dom sprang in en bit i skogen, förbi ett gammalt hus som såg obebott ut.
 De sprang förbi en märklig massa av berg och en ganska stor dunge med träd.

När de kom till en vägkorsning så stod gubben där och väntade på dom.

Aleah stannade tvärt.

A: Nej. Vad ska vi göra?
S: Varför verkar den där farbrorn så bekant?

Gubben gick mot dom samtidigt som han pratade.

G: Vad gjorde ni i min trädgård era förbaskade magifjollor? Det är inte första gången det ska jag säga er. Varför är ni älvor så besatta av mitt trädgårdsland?
A: Magi? Älvor? Vad pratar ni om?
G: Det vet ni mycket väl skulle jag tr… Men herregud. Är det inte kungens dotter om jag får fråga? Vad har ni gjort av alla pengar miss?
A: Jag är ledsen men jag vet inte vad ni pratar om.
G: Pengarna. Dina föräldrar var ju rika, finaste herrgården någon har skådat. Den är bebodd, det vet jag mycket väl. Jag har gått förbi där varje dag sedan kungens död. Varje dag. Varför bor inte du där?
A: Ursäkta? Ni kan inte möjligtvis mena min pappa. Han var ingen kung det vet jag om. Jag träffade honom endast kort men jag förstår verkligen inte vad ni menar.
A: Gubben måste vara tokig.
G: Så du vet ingenting om det. Nå väl. Jag kanske inte skulle ha sagt något från första början. Adjö då, och håll er borta från min trädgård.

Aleah rynkade på ögonbrynen när gubben gick iväg.

A: Gud, vad var det han snackade om?
S: Jag vet inte men jag känner igen honom.
A: Spot, var inte löjlig nu. Hur skulle du kunna känna igen honom? Han är bara en gammal senil gubbe, han vet inte vad han pratar om och just nu tror jag inte att du vet vad du pratar om heller.


Hos Jessie och Felipe:

 

Felipe ryckte till. Vad var det som hände? Han kände på sig någonting. Det kände som att det gick fel i hans planer någon stans.

F: Bäst att jag frågar spegeln vad som händer.

Felipe gick ut ur sovrummet, han var lugn och tänkte att Jessie inte skulle se honom, hon duschade ju. Han gick fram till den stora trä-bokhyllan. Hittade rätt bok och tryckte på den. Bokhyllan gled åt sidan och blottade ett rum fullt av magiska saker.

Saker som bara en häxa har nytta av…
Felipe gick in i rummet och såg till så att bokhyllan gled igen ordäntligt. Han gick fram till en gammal och sliten spegel. Plötsligt fick spegeln liv, ett ansikte trädde fram och började tala.

Sp: Felipe, varför väckte du mig igen?
F: Det är ett nödfall. Jag måste tala med dig.
Sp: PRATA PÅ JAG HAR INTE SÅ MYCKET TID.
F: Det gäller våra planer… Jag känner på mig att någonting har gått snett. Vad gör våran kära älva just nu.
Sp: Hmm… Låt mig tänka, vart är du min sköna? DÄR. Hon ser ut att prata med en gammal man… Grått hår, långt skägg, kampsportskläder, en käpp i handen. Han är väldigt gammal. Jag vet inte vem han är… Vad är det du har sett Felipe?
F: Jag tror att Aleah har fått reda på sin verkliga identitet… Någonting säger mig att hon inte riktigt tror på det men jag vill inte att hon ska få reda på mer. Jag vet vem gubben är. Han är en bekant till deras föräldrar. Han vet mycket om dom. Hon får inte träffa honom mer, vi har inte råd att få våra planer förstörda när det har gått så här långt. Vad ska vi göra?
Sp: Ta det lugnt Felipe. Bjud över henne på middag och sen kan du förvisa henne till den mörka skogen.
F: Vad händer om hon kommer fel? Om hon kommer till den ljusa skogen istället? Hon kanske kommer till bergen då! Då blir hon älva och allting blir förstört! Våra planer borta för ett misstag!
Sp: Jag litar på dig Felipe, nu måste jag tillbaks till sömnens värld. Jag måste tänka. VÄCK MIG INTE IGEN!!

Felipe gick ifrån sitt hemliga rum. Stärkt av idén som spegeln hade kommit med. Det skulle fungera dehär. Nu var det bara dags att prata med Jessie och övertyga henne om att det är en bra idé att bjuda över hennes syster som hon hatade så djupt. Kanske var det ett misstag att förtrolla henne så att hon skulle hata systern. Nå väl, gjort är gjort. Om hon skulle gilla Aleah kanske hon fortfarande hade bott här. Det hade varigt en katastrof.

F: Jessie älskling, skulle det inte vara trevligt att bjuda över din syster på middag en dag?
J: Jag hatar min syster! Det vet du.
F: Det kanske är dags att komma överens igen?

J: Jag vet inte…
F: Kom igen älskling. Jag vill så gärna få prata lite med henne.
J: Okej då. En gång. Inte mer!

Jessie stegade bestämt iväg. Felipe ringde till Aleah och presenterade inbjudan. Hon tackade ja till erbjudandet. Hon lät väldigt glad.

 Detta kanske till och med skulle bli lättare än vad Felipe trodde? Eller skulle allting gå fel? Det återstod att se…


Det var del 3. Hoppas att ni tycker om den. Kommentera vad i tycker. Kan ni också vara snälla att kommentera och skriva vad ni vill läsa om? Det skulle bli 1000 gånger lättare för mig att blogga bra då. Ha re bra!!

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0